ادامه‌ی راهِ هم‌سرشت‌ها

 

در این یاداشت منظور از ال‌جی‌بی‌تی‌کوییرافراد همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنس، کوییر و… است.

همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها، کوییرها و… که به زبان فارسی با هم در ارتباط هستند، سال‌هاست مجله‌ای از خود ندارند. مجله به معنی مجموعه مقالاتی که در قالب یک فایل دیجیتال یا نسخه‌ی چاپی با گرافیک و تصاویر منتشر شود، سردبیر داشته باشد و گروهی در تهیه مطالب به سردبیر یا گروه سردبیری کمک کنند.

یک مجله می‌تواند چند نقش را بازی کند: اگر فراگیر باشد، به جریان اصلی تبدیل می‌شود؛ اگر خواننده‌ی الیت داشته باشد، جریان‌دهنده خواهد بود؛ اگر مخاطب خاص داشته باشد، هدایت‌گر است. درواقع سردبیر یا شورای راهبردی مجله می‌توانند با سیاست‌گذاری، تعیین کنند چه مخاطبی می‌خواهند و به دنبال چه نوع تاثیرگذاری هستند.

ماه‌نامه هم‌سرشت برآمده از دغدغه‌ایست که می‌خواهد آرشیو رویدادهای زمانه، مرجع توان‌گری جامعه و بازوی فرهنگی برای کاهش آسیب باشد.

این نام وام گرفته از وبلاگِ «آخرین بازمانده از نسل … هم‌سرشت» است که توسط فردی با نام هم‌سرشت منتشر می‌شد. ایشان از سال 1388 دیگر پستی منتشر نکردند و این وبلاگ از بین رفته است اما بک‌آپی از آن روی وردپرس باقی مانده. شخصا تلاش کردم تا ارتباط با هم‌سرشت برقرار کنم اما موفق نبودم. پیش فرضم بر این است که هم‌سرشت از چنین کاری استقبال می‌کند زیرا دغدغه‌های او به عنوان یک هنرمند همجنسگرای مرد، قدرت‌بخشی به جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر فارسی زبان بوده.

هم‌سرشت در دوران وبلاگ‌نویسی، بسیار محبوب و عزیز بود زیرا با زبانی تند و پیشرو، از خودِ انکارشده‌اش می‌نوشت. در بخش خانه‌ی فرهنگ گفتگویی از ساقی قهرمان با رادیو زمانه را باز نشر می‌کنم که ما را با او و ادبیات همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها و کوییرها آشنا می‌کند.

مجله هم‌سرشت ماه‌نامه‌ای فرهنگی-اجتماعی‌ست و جایی‌ست که ما از یک‌دیگر بیشتر خواهیم آموخت و برای کاهش آسیب‌ها قدم بر خواهیم داشت. هدف و رسالت این مجله مبارزه با همجنسگراهراسی، دوجنسگراهراسی، ترنس‌هراسی، کوییرهراسی و… نیست. این مجله مخاطب خود را افراد جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر و متحدان خود می‌داند تا با به اشتراک‌گذاری مطالب مفید، ضمن قدرت‌دهی برای ادامه‌ی زندگی، انگیزه و ایده‌هایی برای مبارزه ستیز و هراس‌ها بیان کند.

هم‌سرشت در خود معنی هم‌گرایی و با هم بودن دارد. همین طور به یاد می‌آورد که از یک سرشت هستیم و در یک قبیله زیر پرچم رنگین‌کمان گام بر می‌داریم. به ما حس افتخار می‌دهد و آماده‌ی مبارزه می‌کند.

هم‌سرشت همچنین یادآور عقبه‌ی تاریخی کنشگری برای حقوق خودمان است. دورانی که ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر ایرانی مسئولیت پذیر بود و برای رهایی خودش تلاش می‌کرد. ایده‌های خود را طرح می‌کرد و به دنبال مطالبه‌گری در جامعه بود. شیوه‌های متفاوت در کنشگری داشت اما از هم‌قبیله بودن و هم‌سرشتی غافل نبود. با هم گفتگو می‌کرد و تلاش داشت نقد درست و با اصول را پیشه بگیرد.

هم‌سرشت شش سرویس پیش‌فرض خواهد داشت که با نقد و نظر شما توسعه و یا حذف خواهد شد.

انجمن نویسندگان: جایی برای نوشته‌های همه‌ی ما، از شعر و داستان گرفته تا خاطره‌گویی و یا حتی دل‌نوشته. جایی که به یکدیگر اعتماد به نفس بدهیم و از دل آن هنرمندانی را معرفی یا تشویق به کار بیشتر کنیم. جایی که از داستان‌های زندگی خودمان بخوانیم و به یاد داشته باشیم ما بی‌شماریم و درد مشترک داریم؛ پس در قلم همدیگر را به آغوش خواهیم کشید.

فصل مقاله: سرویسی برای هزار و یک موضوع و مساله درباره جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر است که بهتر است به روزرسانی شود یا درباره‌ی آن آگاهی بخشی کنیم. این سرویس، میزبانی برای انتشار مطالبی‌ست که به ما اطلاعات بیشتر در حوزه‌ی اجتماعی می‌دهد. هر فردی می‌تواند درباره مسایل اجتماعی ال‌جی‌بی‌تی‌کوییرها مقاله‌ای تالیف و یا ترجمه کند و از این فضا برای انتشار آن اقدام کرده باشد.

بهداشت و سلامت جنسی: یکی از اصلی‌ترین مسایل جامعه ما، سلامت در رابطه با برقراری رابطه جنسی درست و لذت بخش است. این امر نیاز به آموزش دارد و بهتر است دانش خود را در این موارد به روزرسانی کنیم. تلاش خواهد شد تا از عالمان این امر برای یاری به نوجوانان استفاده شود تا از آسیب‌ها جلوگیری کرده باشیم.

پرونده‌ی ویژه: جایی برای رویدادهای خبری مهم و یا موضوعات اجتماعی‌ست که تاثیر ویژه بر زندگی روزمره‌ی افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر می‌گذارد و نیاز به بررسی و تحلیل ویژه‌ای دارد. در بخش پرونده‌ی ویژه تلاش خواهد شد تا خودِ افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر برای این رویدادها یادداشت بنویسند. افرادی که تجربه زیست و یا همراهی و پژوهش در این موضوع را دارند.

زندگی رنگین‌کمانی: نیاز به مهارت‌های خودمراقبتی دارد که از اصلی‌ترین موضوعات جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر است. در نبودن یک سیستم حمایتی، آسیب‌های بسیاری به جان و روح ما وارد شده و این سخت‌ترین بخش از کار هم‌سرشت است؛ زیرا باید متخصصان این حوزه احساس مسئولیت کنند و برای همه‌ی زخم‌ها و دردهای مشترک قلم به دست بگیرند. نوشتن درباره‌ی چگونگی آشکارسازی درست و یا جلوگیری از اوت شدنِ پرهزینه، مواجه با واکنش‌ها نسبت به شک‌ها و یا اوت شدن ناخواسته، تلاش برای استقلال مالی، کنار آمدن با هویت گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی و مسایلی از این دست نیاز به متخصصان دلسوزی دارد که خود در چنین شرایطی بوده‌اند و امروز می‌توانند راهنمای ما به ویژه نوجوانان بی‌گناه و معصوم ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر باشند.

خانه‌ی فرهنگ: میعادگاهی برای همه‌ی افرادی‌ست که راه فرهنگی را برای آگاه بخشی خود و جامعه‌ی خود می‌دانند. نقد و معرفی کتاب، مقاله، فیلم، سریال، موسیقی، قطعه‌ی هنری یا هنرمند ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر، به آگاهی ما و غنای دانش‌مان یاری می‌رساند تا خودمان را قوی‌تر و سر زنده‌تر کنیم.

یادآور می‌شوم، هم‌سرشت مطالب دریافتی را سانسور نمی‌کند اما برای تمرکز به راه خود، از انتشار نوشته‌هایی که صرفا سیاسی هستند پرهیز می‌کند. شما می‌توانید در یک نقد اجتماعی، موضوع سیاسی را طرح کنید اما هم‌سرشت ابتدا به خودمان توجه می‌کند، از خودمان مراقبت می‌کند و رهبرانی برای جامعه خواهد ساخت که با دانش و آگاهی مکتوب جنبش خواهند شد.

قلم برنده‌ترین سلاح است و جوهر آتشین تیر. به دست بگیر و بزن بر صفحه‌ی سیاه روزگار، ای هم‌سرشت.

شایان میم

سردبیر

دریافت آخرین مطالب مجله هم‌سرشت

برای دربافت آخرین مطالب منتشر شده در وبسایت و فایل پی‌دی‌اف مجله، لطفا با ایمیل خود ثبت نام کنید

هم‌سرشت در شبکه‌های اجتماعی

بیان دیدگاه